Skolan

Hej Charlie.

Jag går i tvåan på gymnasiet och jag har alltid varit duktig i skolan, men nu känner jag att jag inte orkar mer snart. Det känns som allt hoppas på mig och jag blir otrevlig och stndigt trött! Jag är rädd att mina föräldrar ska bli besvikna på mig om jag inte får högsta betyg och jag känner att jag inte orkar. Vad ska jag göra?




Svar:
Till att börja med vill jag bara säga: var stolt över dig själv!


Du har kämpat men inser nu att du har ett problem. Det är verkligen bra av dig att ta tag i problemet och inte låta det gå. Då är det lätt att du går in i väggen om du fortsätter i den riktningen du gör.


Jag tror du behöver planera in allt vecka för vecka. Inte en månad i förväg för då går du och oroar dig för saker som är väldigt långt fram och då får du aldrig riktigt ro efter att du avslutat något arbete eller prov. Jag vet att man har otroliga krav på sig själv i gymnasiet men att dina föräldrar skulle bli besvikna tror jag inte alls du behöver vara rädd för. Dom har säkerligen väligt många saker som de är stolta över och det lär dom blir även om du inte får högsta betyg i varje kurs. Du ÄR bra även om du inte får MVG i alla ämnen. Du ÄR duktig även om du inte har alla rätt på ditt prov. Oftast målar man upp en bild av sig själv över att man måste vara bra på vissa saker. Din bild visar att du måste vara bäst i skolan, men så är inte fallet. Självklart vill man gå ut med så bra betyg som möjligt, men inte till vilket pris som hellst.

Jag tycker du ska ha en dag i veckan då du inte tänker på plugg. Kanske en helgdag? Jag tycker dessutom att du efter du pluggat skall göra något som får dig att stressa ner. Träna, gå en promenad, se en film eller kanske någon annan hobby? Detta får din hjärna att lugna ner sig innan du sover och gör inte att du somnar stressad, för det kan i sin tur leda till att du vaknar stressad och kroppen känns aldrig riktigt utvilad.

Tänk på att du och din kropp skall hålla hela livet, självklart skall man försöka lära sig så mycket som möjligt, men om inte kroppen orkar hålla så länge att du hinner använda informationen, vad ska du då med den till?


Ta hand om dig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0